RSS Besleme

CANAN YAŞAR’A SORDUK

  • Röportaj: Barış KAYKUSUZ
  • Canan YAŞAR 1963 yılında Mersin’de doğdu ve Mersinde yaşıyor.

Kendinizi biraz tanıtır mısınız ?

Bu soru her sorulduğunda kendimi biraz tedirgin hissediyorum doğrusu, onca yaşanmışlık, tecrübe ve beni ben yapan şeyleri düşündüğümde liste epey uzuyor, yani kısa kesemiyorum anlayacağınız, ancak birkac cümleye sığdırmaya calışırsam şunları söyleyebilirim;

Kuşkusuz öncelikle acık fikirli biriyim, yeniliklere karşı at gözlüğü takıp burun kıvırmak yerine yeniliğe kucak acıp onu kendi eksenimce yorumlamayı sectim, sürekli yeni şeyler keşfederek yenilenmek varken neden coğu insan sabit bir noktaya saplanıp kalır ki, buna bir anlam veremiyorum zaten. Ayrıca insanları yaşam tarzları veya dış görünüşüyle değerlendirmeyi pek sevmem, hele özel yaşamlarına burnumu sokmayı aklımdan bile gecirmem, adı üstünde özel yaşam. Sevgi ve hoşgörü birlikte sunulduğunda tadına doyum olmaz bir yemek cıkar karşımıza, sonuc ise mükemmel bir iletişimdir ! Yüzyıllardır söylenen böylesi mantıklı bir fikir karşısında hala bazılarımızın icinde diğer insanlara karşı bitmek bilmeyen bir nefret harmanlanıyor. Öncelikli felsefem sevgidir benim, karşılıksız ve hoşgörüye dayanan tatlı bir sevgi !

Ve yaşamın nefesi her daim ensemdedir; yani oldukca mutluyum; her neredeysem veya ne yapıyorsam yüreğimde derin bir huzur hissediyorum. Belki bu, pozitif bir yapım olmasından kaynaklanıyordur. Soruyorum, karşılaştığınız olumsuzluklar karşısında bayrağı indirip kaybettim diyerek ve kendinizi bunalımlara salarak ne elde edebilirsiniz ki? tabi ki hicbirşey! Mantıklı düşündüğünüzde bu sizi aynı sonuca götürür zaten; önemli olan olabildiğince keyif almaktır yaşamdan.

Fazla uzatmadan bir cümle daha ekleyeyim, özellikle büyük kızım karakterimden yansıyan bir diğer karenin icinde şunları gördüğünü söyler hep; yaratıcı, üretken ve azimli.

Klişe olmuş sorudan başlayalım. Size göre kısaca fotoğraf nedir?

Fotoğrafla ilgili makalelerde sıkca karşılaştığımız düşüncelerden biri de fotoğrafın anı ölümsüzleştirmek olduğu yönündedir, buna tamamiyle katıldığımı söyleyemem, Rönesansın cıkışını bilirsiniz, deneysel düşüncenin canlandığı, insan yaşamı (hümanizm) üzerine yoğunlaşıldığı ve radikal değişimlerin yaşandığı bir dönem olarak adlandırılmakta, buradaki deneysel düşünce sözünden yola cıkarak benim fikrime göre fotoğrafın böyle bir kimliğe sahip olduğu söylenebilir. O cağın muazzam fikirleri; resim gibi, heykel gibi alanlarda can bulmuştur, fotoğraf da günümüzde radikal bir değişimin ürünüdür, teknikler veya materyaller farklı olabilir, ancak özünde fikirler benzerlik göstermektedir, kaldı ki bu kelime fransıcada Yeniden Doğuş II anlamına gelmektedir. Dolayısıyla bana göre fotoğrafın ortaya cıkışıyla birlikte devrim niteliğinde yeni bir döneme adım attık ve bundan dolayı ona ”Yeniden Doğuş III” diyebiliriz.

Kaç yıldır aktif olarak fotoğrafın içinde yer alıyorsunuz?

Hangi yıldan itibaren başladığınız pek o kadar önem arzetmiyor gibime geliyor, ilerlemeniz hızlı ve azimli adımlarla olursa yalnızca birkac yılda 30 yıllık deneyim elde edebilirsiniz, ne zaman başladığıma gelince 7-8 yıl önceydi, bu arada ilk makinemi aldığımda hicbirşey icin kendime söz vermemiştim, kısacası amacım profesyonellik değildi, hala da değil. Katedeceğim uzun bir yol ve değişen dünyada keşfedeceğim yeni fotoğrafik lezzetler var önümde.

Daha çok fotoğrafın hangi dalıyla ilgileniyorsunuz?

Portre ve belgesel.

Gününüzün ne kadarını fotoğrafa ayırıyorsunuz?

Sık sık fotoğraf gezisilerine  çıkıyorum, hal böyle olunca doğal olarak günümün yarısından fazlası fotoğraf ile geciyor, ancak herhangi bir etkinliğe ya da geziye katılmadığımda günde 3-4 saat ayırabiliyorum.

Çektiğiniz bir fotoğrafın ”iyi” olduğunu nasıl anlıyorsunuz?

Işık fotoğrafın kimliğini oluşturur, bu yüzden ilk dikkat ettiğim nokta ışığın doğru acıdan verilip verilmediğidir ve nasıl bir etki bıraktığıyla ilgilenirim, kompozisyon ise dikkat ettiğim ikinci unsurdur, elbette ele aldığınız konuya göre değişkenlik göstermektedir, doğru kadraj da önemlidir, örneğin fakir bir cocuğun kirli ellerine odaklanmışsanız, fotoğrafın ne kadarına yayıldığını ölcersiniz, veya doğa fotoğrafında gökyüzüne odaklanmamışsanız gereğinden fazla yer kaplamamasına özen gösterirsiniz.

Fotoğrafın içine para konusu girince, sanat yönünden bir azalma oluyor mu?

Elbette ticari kaygı güdüldüğünde her güzel şey cirkinleşir, yalnızca sanat ile alakalı değil bu konu.

Fotoğraf nekadar doğruları gösterir yansıtır?

Bazen göstermek istediğimizin dışında bir anlam ortaya cıkabilir veya biz konuyu bilerek carpıtabiliriz, medya uygun bir örnek bunun icin, aynı fotoğraf değişik acılardan cekildiğinde farklı haberlerle gündeme geliyor.

Fotoğrafa resim diyenler olunca tepkiniz ne oluyor?

Acıkcası bu tanım karşısında kötü bir tavır takınmıyorum, zira başka dillerde keskin bir ayrım yapılmıyor, örneğin ingilizcede fotoğraf icin ”picture” kelimesi kullanılabiliyor, bu kelimenin anlamı resim olsa da dediğim gibi keskin bir ayrım söz konusu değil.

Digital fotoğrafçılığın, fotoğraf üzerindeki etkisi üzerinde ki düşünceleriniz neler?

Yeniliğe acık olduğumu düşünüyorum, işinizi kolaylaştırıyorsa anlamsız bir düşmanlık beslemek mantıksız olur elbette. Yalnızca birkac yıl sonra fotoğrafa bilgisayar ortamında müdahele etmeyen bir fotoğrafcı kalmayacak gibime geliyor.

Son on yıl içerisinde insanların fotoğrafa bakış açısı ne derece değişti?

Günümüzde üretilen her cep telefonunda fotoğraf cekme özelliği mevcut, oysa eskiden insanlar sık sık hatıra fotoğrafı cektiremezlerdi, özel günlerde imkanımız oluyordu, şimdiyse bulunduğumuz her yerde her ne zaman olursa olsun cekebiliyoruz, elbette dijital fotoğrafcılığın da hızla gelişmesi, fotoğraf düzenleme programlarının her yıl dahiyane özelliklerle karşımıza cıkmasıyla cektiğimiz basit bir fotoğrafı bile nefis bir fotoğrafa dönüştürebiliyoruz.

Eser üretenler genelde bu cümleyi kamuoyu ile paylaşmasalar da sizin “çektiklerim içinde en çok beğendiğim budur” dediğiniz bir fotoğraf var mı, varsa o fotoğrafı bize anlatır mısınız?

Usta ve Çırak adını verdiğim bir kare, Gaziantep’te bulunduğum sırada hic ummadığım bir anda karşılaştım bu sahneyle, cocuk ustasının kalayladığı cezveye bakakalmıştı, zaman zaman sıkılgan bir tavırla öğrenmeye calışıyordu, duman ve ateş bu iki insanı icine almış, sanki onlara gizemli bir kapı acmak istiyordu, hayal ile gercek arasında gidip gelen bu kareyi ölümsüzleştirme şerefine nail olduğum icin mutluyum.

Fotoğraf konusunda zamanında sizin elinizden tutan hocam dediğiniz ve sizinde şimdi yetiştirdiğiniz, yardım ettiğiniz insanlar var mı ?

Kuşkusuz ilk başladığım sıralarda, her amatör gibi ben de profesyonel ve  yetkin insanlarla iletişim halindeydim, hala onlardan bircok şey öğreniyorum, Ali Rıza Akalın, Mehmet Arif Yavuz…

Fotoğraf dünyasının nankör bir dünya olduğunu söyleyenler var sizin bu konuda ki görüşleriniz neler?

Neye göre nankör diye nitelendiriliyor anlamıyorum, fotoğraf dünyası bir tiyatro sahnesi ya da film stüdyosu kimliğine sahip değildir, tecrübeniz ve şöhretiniz daima sizinledir .

Reklamlar

About Barış KAYKUSUZ

Barış Kaykusuz gazeteci (foto muhabiri - muhabir). Üniversite eğitimini Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümünde tamamladı. Eğitimi sırasında Gazi Üniversitesi Fotoğrafçılık Kulübü Topluluğu başkanlığı yaptı. Bu süreçte birçok fotoğraf, kısa film ve belgesel projeleri gerçekleştirdi. Sırasıyla; Hürriyet Gazetesi'nde stajyer kent muhabirliği, Anadolu Ajansı’nda stajyer foto muhabirliği, Akşam Gazetesi’nde foto muhabirliği, Habertürk Gazetesi'nde kent muhabirliği, Gazete 5 haber sitesinde editörlük yaptı. Şuan Büyükşehir Basın Bürosu'nda foto muhabiri olarak görev yapmaktadır. http://about.me/bariskaykusuz/ http://twitter.com/bariskaykusuz/ https://bariskaykusuz.wordpress.com/ http://www.facebook.com/photojournalismtr http://www.facebook.com/bariskaykusuzphotography

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: