RSS Feed

MERVE MATARACI’YA SORDUK

Röportaj: Barış KAYKUSUZ
http://www.facebook.com/bariskaykusuzphotography

Merve Mataracı, 1990 yılında Trabzon’da doğdu. İstanbul’da yaşıyor.

Klişe olmuş sorudan başlayalım. Size göre kısaca fotoğraf nedir?

-Fotoğraf, dünü belgelerken yarının varlığına inandırır bana göre. Ve bunu bugünü kullanarak yapar. Bu sebeple ben fotoğrafı hep inançlarımı tazeleyen mucizevi bir şey olarak gördüm.

Kaç yıldır aktif olarak fotoğrafın içinde yer alıyorsunuz?

-5 yıldır fotoğrafla ilgileniyorum.

Daha çok fotoğrafın hangi dalıyla ilgileniyorsunuz?

-Benim gönlüm belgesel fotoğraftan yana oldu hep. Daha çok heyecanlandırdı. Ama yakın zamanlarda kurgu fotoğrafları, kavramsal fotoğraflar çekiyorum. Sanırım okulum bitene kadar her tarzla biraz yoğrulup sonrasında biriyle mezun olacağım.

Gününüzün ne kadarını fotoğrafa ayırıyorsunuz?

-Çok göreceli, bir gün hatta bir kaç gün makineyi elime almadığım oluyor. Ama fotoğraf yüzde atmış beyinde bitiyor bana göre. Çekmek ise saniyeler alıyor. O yüzden her saniye fotoğraf üreten biri değilim. Daha çok oluşturma kısmına vakit harcıyorum.

Çektiğiniz bir fotoğrafın ”iyi” olduğunu nasıl anlıyorsunuz?

-Öncelikle teknik yeterliliği önemli, ve özgünlüğü elbette, izleyenlere göre değil çoğu zaman fotoğrafın sahibine göre özgünlüğü.Yani ben çektiğim bir fotoğrafın diğer fotoğraflarımın tekrarı olmadığını fark ettiğim an doğru yoldayım diyorum.Ve en önemli noktalardan biri de gönül bağı.Bunu bu işe gönül vermiş herkes anlayabilir.Fotoğrafı karşınıza koyup içinizdeki adalet terazisini serbest bırakıp ’’ Bu benim fotoğrafım’’dediğinizde bütün sorularınız cevaplanacaktır.Öte yandan benim her fotoğrafımın bir hikayesi vardır.Şayet yoksa benim -iyi fotoğraf-  kriterimin dışındadır.Bu elbette çok kişisel bir yargı.

Fotoğrafın içine para konusu girince, sanat yönünden bir azalma oluyor mu?

-Oluyor elbette. Çok normal. Sanat adı altında üretilmiş fotoğraf değil sadece, her hangi bir esere paha biçmek bu sonuçları doğuruyor ne yazık ki.

Fotoğrafa resim diyenler olunca tepkiniz ne oluyor?

Herkes biliyor artık fotoğraf ile resim arasındaki farkı. Ama bunun gibi dil alışkanlığı yüzünden yanlış kullandığımız o kadar kelime var ki. Ben elimden geldiğince uyarıyorum elbette.

Digital fotoğrafçılığın, fotoğraf üzerindeki etkisi üzerinde ki düşünceleriniz neler?

– Çok mutluyum açıkçası. Artık herkes mutlu anlarının, etkilendiği ‘o anların ‘ fotoğrafını çekebiliyor. Aynı zamanda fotoğraf çekmek ve öğrenmek isteyenlere kendilerini hızla geliştirme imkanı tanıyor dijital makineler. Diğer yandan da çok çabuk tüketiyor olmak kötü elbette. Denge yakalandığında her şey güzel olacak. Film tabanlı fotoğraf çekmek yada dijital ortamda çalışmak tamamen tercih olmalıdır. Keza iki tarafında sancağını taşıyan çok iyi ismiler var.

Son on yıl içerisinde insanların fotoğrafa bakış açısı ne derece değişti?

-Önceleri belli mecraların ilgi alanı olan ve ihtiyaç diye nitelendirdiği fotoğraf şimdi her alanda olmazsa olmaz oldu. Bu güzel bir şey elbette. Ama bu fotoğraf ihtiyacı fotoğrafçı ihtiyacı getirdi. Bu durumda da herkes fotoğrafçı oldu. Bu olağan ama can sıkıcı süreçte beni tek sevindiren şey teknolojinin olanakları. O durmaksızın gelişiyor.

Eser üretenler genelde bu cümleyi kamuoyu ile paylaşmasalar da sizin “çektiklerim içinde en çok beğendiğim budur” dediğiniz bir fotoğraf var mı varsa o fotoğrafı bize anlatır mısınız?

-Yeğenime doğduğunda çektiğim kare en beğendiğim olsa gerek. Ama oldukça duygusal bir yaklaşım bu. İyi ki bu işi yapıyorum, doğru yerdeyim dediğim bir andı. Ve o fotoğrafa baktığım her an bu duyguyu yeniden yaşıyorum.

Fotoğraf konusunda zamanında sizin elinizden tutan hocam dediğiniz ve sizinde şimdi yetiştirdiğiniz, yardım ettiğiniz insanlar var mı ?

-Beni üniversiteye hazırlayan hocam, sıkıca elimi tuttu ve bıraktığında avcumda bir dolu şey vardı. Sanırım hakkını ödeyemem. Ve okulda bildikleri her şeyi paylaşmak için bekleyen çok değerli hocalarım var. Kendimi şanslı hissettiriyorlar. Benim yardım etmeye çalıştığım arkadaşlarım var elbette.

Fotoğraf dünyasının nankör bir dünya olduğunu söyleyenler var sizin bu konuda ki görüşleriniz neler.

-Ben öyle düşünmüyorum. Bana bunu düşündürecek bir şey yaşamadım henüz. Öyle olsa dahi ben işini doğru yapan ve daha iyi yapmak için inancı olan herkesin bunu avantaja çevireceğini düşünüyorum.

About Barış KAYKUSUZ

Barış Kaykusuz gazeteci (foto muhabiri - muhabir). Üniversite eğitimini Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümünde tamamladı. Eğitimi sırasında Gazi Üniversitesi Fotoğrafçılık Kulübü Topluluğu başkanlığı yaptı. Bu süreçte birçok fotoğraf, kısa film ve belgesel projeleri gerçekleştirdi. Sırasıyla; Hürriyet Gazetesi'nde stajyer kent muhabirliği, Anadolu Ajansı’nda stajyer foto muhabirliği, Akşam Gazetesi’nde foto muhabirliği, Habertürk Gazetesi'nde kent muhabirliği, Gazete 5 haber sitesinde editörlük yaptı. Şuan Büyükşehir Basın Bürosu'nda foto muhabiri olarak görev yapmaktadır. http://about.me/bariskaykusuz/ http://twitter.com/bariskaykusuz/ https://bariskaykusuz.wordpress.com/ http://www.facebook.com/photojournalismtr http://www.facebook.com/bariskaykusuzphotography

Bir Yanıt Bırakın

