RSS Feed

TOYGAR DÜNDAR’A SORDUK

Röportaj: Barış KAYKUSUZ
https://bariskaykusuz.wordpress.com/2011/05/19/toygar-dundara-sorduk/
http://www.facebook.com/bariskaykusuzphotography

Toygar Dündar, 1979 yılında Ankara’da doğdu. Ankara yaşıyor.

Kendinizi biraz tanıtır mısınız ?

1979 Ankara doğumluyum. Babamın hakim olmasından dolayı Türkiye’nin çeşitli yerlerinde yaşadım ve çeşitli okullarda okudum. 1991 yılı Erzincan görevi sırasında babam kısa bir süreliğine aile ziyareti için  Ankara’ya gelirken bana fotoğraf makinesi almasını istedim. Bana kendi makinesi olan akıllıbıdık makineyi verdi. Ben ise onu istemediğimi bana objektifli bir makine almasını istediğimi soyledim. Beni kırmıyan babam Ankara dönüşünde Rus Zenit marka makine getirmişti. Gördüğüm herşeyi çekmeye başlamıştım. Makineye de alışıktım çünkü çocukken bana yasak olmasına rağmen  babamın Agfa makinesiyle oynardım. Bir de o makinayı oynarken bozmuş sonra da tamir etmiştim. Babam üniversite öğremini o makineyle fotoğraf çekerek tamamladığı için onun için çok değerliydi.  Bir diğer oyuncağım ise dedemden kalan kırmızı kutu şeklinde 6*9 çeken Kodak makine idi. Ama ne tesadüftür ki 1992 Erzincan depreminde hem babamın Agfası hem benim ilk makinem hem de dedemin Kodak’ı enkaz altında kalmıştı.

Böylece depremden sonra tayin olduğumuz Ankara günlerim başladı. Makinem yoktu çünkü makineler pahalıydı. Harçlıklarımı biriktirmeye calışıyordum ama bir türlü denkleştiremiyordum. 1995 yılında bir kitapçıda gördüğüm fotoğraf dergisinin 2. sayısını aldım ve ordaki numarayı aradım. Telefonu Özer Kanburoğlu açmıştı. Kendimi tanıttım ve fotoğrafı nasıl öğrenebileceğimi sordum. Bana ya FSK yada AFSAD’a gitmem gerektiğini söyledi. FSK’da fotoğraf temel eğitim dersi aldım ve o günden sonra fotoğraftan kopmadım. Lisede arkadaşlarım kızlarla gezerken ya da kahvehanelerde okey/batak oynarken ben FSK’nın karanlık odasında film yıkayıp fotoğraf basardım. Çankaya üniversitesinde okurken de fotoğraftan kopmamıştım. Gezilere gidiyor,  fotoğraf çekiyordum. Bir tesadüf sonucu Akşam gazetesi spor servisi müdürü Nezir Önal’la tanışmam beni fotoğraf sanatından Foto muhabirliğine adım atmamı sağladı. Sırasıyla Akşam, Güneş, Hürriyet ve Star’da ücret almadan çalıştıktan sonra profesyonel yaşamıma Büyükşehir Belediyesi basın merkezinde devam ediyorum.

Klişe olmuş sorudan başlayalım. Size göre kısaca fotoğraf nedir?

Barış’cığım bu aslında çok zor bir soru. Çünkü yüzlerce cevap taşıyor sorun. Bende sana klişe olmuş ama bence en çok anlam taşıyan cevapla cevap vereyim. Fotoğraf anı yakalamktır. Yani “O AN”dır

Kaç yıldır aktif olarak fotoğrafın içinde yer alıyorsunuz?

Kendimi tanıtırken aslında bu soruna cevap verdim fakat 1995’ten beri.

Daha çok fotoğrafın hangi dalıyla ilgileniyorsunuz?

Ben foto muhabiriyim, haber ve belgesel Fotoğrafları ilgimi daha çok çekiyor. Çünkü bence insansız anı olmaz.

Gününüzün ne kadarını fotoğrafa ayırıyorsunuz?

Günmün tamamı fotoğrafla geçer. Haberde fotoğraf çekmiyorsam büroda  internetten fotoğraf sitelerine bakarım . Fotoğraf üzerine yazılan makale ve yazıları okururum çünkü bence fotoğraf tutkudur,  sadece deklanşöre basmak değildir. Hiç birşey yapmazsam makinemi temizler onu severim,  çünkü makine foto muhabirinin  biricik dostu sevgilsi.  Bence siz ona ne kadar zaman ayırırsanız bir süre sonra sizin bir parçanız oluyor.

Çektiğiniz bir fotoğrafın ”iyi” olduğunu nasıl anlıyorsunuz?

İyi fotoğraf kendini gözterir.  Renkleri, ışığı,  kompozisyonu yüzlerce kare içinden bağırır, kendini gösterir.  Eskiden ışıklı masa üstünde dialarıma bakarken de böyleydi.  İyi karem kendini gösterirdi şimdi ise yüklediğimde küçük görünümde bile iyi kare kendini belli ediyor  bence.

Fotoğrafın içine para konusu girince, sanat yönünden bir azalma oluyor mu?

Vallahi  Barış’cığım ben Ara Güler ekolünü benimseyenlerdenim ben foto muhabiriyim.  Fotoğraf sanatçısı değilim.  Fotoğraf sanat değildir demiyorum ama fotoğraf sanatı yapmakta sanatçısı olmakta kolay değil.Günümüzde cebinde parası olan ve teknolojinin en üst ürünlerini  alan insanlar bu teknolojinin getirdiği iyi kalite görüntülerle ben sanatçıyım diyor sanatçı öyle kolay mı yetişiyor canım. Emek nerede, çaba nerede o yüzden bir kaç sanatçı dışında .Türkiye’de fotoğraf sanatçısı olduğuna inanmıyorum. Fotoğraf sanatını ucuz hale getirdiler.

Fotoğraf ne kadar doğruları gösterir yansıtır?

Fotoğraf bir aynadır yalansızdır. Tabii ki oynamadıysanız.

Fotoğrafa resim diyenler olunca tepkiniz ne oluyor?

Ben ressam değilim foto muhabiriyim diyorum.

Digital fotoğrafçılığın, fotoğraf üzerindeki etkisi üzerinde ki düşünceleriniz neler?

Dijital fotoğrafa karşı değilim. Tabii ki analog makine günlerini özlüyorum bir kere heyecanımızı öldürdü çektiğimiz fotoğrafın sonucunu  görmek için karanlık odada saatler harcar ya da fotoğrafçıya koşardık. Haberde büroya dönerken hep aklımızda aynı soru olurdu acaba net mi, acaba oldu mu. Merak heyecan duygumuzu öldürdü bence dijital makineler. Şimdi çekiyorsun saniyeler sonra çektiğin kare karşında. Bu arada ben photoshopta yapılan zorlama sanat fotoğraflarına da karşıyım, o sanat falan değil. Bende kulanıyorum ama sadece karanlık oda gibi kulanıyorum. Nasıl karanlık odada ışık renk yapıyorduksa şimdide bilgisayarımda o kadarını ve bazı ufak tefek kadrajların dışında kulanmıyorum. Buna karşı çıkabılmek adına öğrendim ama asla zorlama fotoğraf yapmadım yapmamda . Çünkü fotoğraf yalın olmalı sade olmalı. Görüyorum soyut fotoğraf yapmak adına bılgısayarda uydurma şeyler yapıyorlar bide bunu fotoğraf diye sitelere koyuyorlar o fotoğraf falan değil soytarılık bence.

Son on yıl içerisinde insanların fotoğrafa bakış açısı ne derece değişti?

Çok  fazla değişti bence çünkü teknoloji gelişti.  Eskiden zor olan fotoğraf şimdi kolay. Herkes fotoğrafçı, herkes  fotomuhabiri çünkü ceplerindeki telefon bile fotoğraf çekiyor.  Artık insanlar sizin yaptığınız seyi küçümsüyor.  O ne canım bende yaparım altı üstü düğmeye (deklanşör)  basmak değil mi diyor.  Ama onlara versen d700ü bomba diye karakola götürürler, değil fotoğraf çekmeyi deklanşöre bile basamazlar,  yerini bulamazlar. Hani cok basitti…

Eser üretenler genelde bu cümleyi kamuoyu ile paylaşmasalar da sizin “çektiklerim içinde en çok beğendiğim budur” dediğiniz bir fotoğraf var mı varsa o fotoğrafı bize anlatır mısınız?

Tabii ki var hemde çok şimdi aklıma gelmiyor. Zaten bir çok fotoğrafımı paylaşmıyorum.  Saklıyorum çünkü onları ben kendim için çektim haber fotoğrafları hariç tabii,  kendim için çektiklerimden bahsediyorum.

Fotoğraf konusunda zamanında sizin elinizden tutan hocam dediğiniz ve sizinde şimdi yetiştirdiğiniz, yardım ettiğiniz insanlar var mı ?

Hocam Taccetin Teymur her zaman ustam olmuştur. Hala fotoğraflarıma bakar ve yorum yapıp  beni geliştirir. Onunla beraber Ankara fotoğraf grubunda devam ediyorum.  Bir de hiçbir zaman tanışmak fırsatım olmasa da Ara Güler fotojurnalizim de en büyük yol göstericim.  Fotoğraf dersleri de verdim.  Hala da zaman zaman çağırdıklarında veriyorum yüzlerce yetiştirdiğim insan vardır.

Fotoğraf dünyasının nankör bir dünya olduğunu söyleyenler var sizin bu konuda ki görüşleriniz neler.

Nankör olan fotoğraf dünyası değil bence o dünyanın içindeki nankör egolarına mahkum olmuş insanlar var.

About Barış KAYKUSUZ

Barış Kaykusuz gazeteci (foto muhabiri - muhabir). Üniversite eğitimini Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümünde tamamladı. Eğitimi sırasında Gazi Üniversitesi Fotoğrafçılık Kulübü Topluluğu başkanlığı yaptı. Bu süreçte birçok fotoğraf, kısa film ve belgesel projeleri gerçekleştirdi. Sırasıyla; Hürriyet Gazetesi'nde stajyer kent muhabirliği, Anadolu Ajansı’nda stajyer foto muhabirliği, Akşam Gazetesi’nde foto muhabirliği, Habertürk Gazetesi'nde kent muhabirliği, Gazete 5 haber sitesinde editörlük yaptı. Şuan Büyükşehir Basın Bürosu'nda foto muhabiri olarak görev yapmaktadır. http://about.me/bariskaykusuz/ http://twitter.com/bariskaykusuz/ https://bariskaykusuz.wordpress.com/ http://www.facebook.com/photojournalismtr http://www.facebook.com/bariskaykusuzphotography

Bir Cevap Yazın

