RSS Besleme

MEHMET OFLAZOĞLU’NA SORDUK

Röportaj: Barış KAYKUSUZ
https://bariskaykusuz.wordpress.com/2011/06/01/mehmet-oflazogluna-sorduk/
http://www.facebook.com/bariskaykusuzphotography / http://twitter.com/bariskaykusuz

Mehmet Oflazoğlu. 1963 yılında Antakya’da doğdu, İstanbul’da yaşıyor.

Kendinizi biraz tanıtır mısınız?

Öğrenim döneminde fotoğraf ile tanıştım. Jübitel fotoğraf makinesi ile öğrendiğim fotoğrafı yurt içinden ve yurt dışından edindiğim fotoğraf dergileri ile geliştirdim. Amatör ruhla çalışmalarını devam ettiğim fotoğrafı 1989 yılında İFSAK (İstanbul Fotoğraf ve Sinema Amatörleri Derneği) ile tanışarak bu kurumun üyesi oldum. Kısafilm atölyesine katılıp kısa film çektim. Birçok kişisel gösteri hazırlayıp, Kişisel ve karma sergiler açtım. Fotoğraflarım muhtelif sanat dergilerinde yayımlandı ve fotoğraf yarışmalarında jüri üyeliği yaptım. Halen amatör ruhla çekmeye devam etiğim fotoğrafı. Fotofilm sanat merkezinin yöneticiliğini yaparak yürütüyorum.

Klişe olmuş sorudan başlayalım. Size göre kısaca fotoğraf nedir?
Fotoğraf anı dondurmaktır. Dondurup geleceğe taşıma işlemidir. Veya teorik anlamı;

Fotoğraf doğada mevcut gözle görülebilen maddi varlık ve şekilleri, mercekler sistemi aracılığıyla ve bazı kimyasal maddeler yardımıyla ışığa karşı duyarlı hale getirilmiş film, kâğıt veya her hangi bir madde üzerinde sabitleştirilmesiyle oluşan fiziksel ve kimyasal bir işlemdir.

Kaç yıldır aktif olarak fotoğrafın içinde yer alıyorsunuz?

Yaklaşık 30 yıldır fotoğraf çekiyorum. Yaşamımı idame ettirebilmek için başka işle uğraşmak zorunda kaldım ama fırsat buldukça fotoğrafla ilgileniyordum.

2009 senesinin başından beri hayalimdeki proje olan sanat merkezi projesini gerçekleştirmek için diğer işlerimi bırakıp tamamen fotoğrafa yöneldim.

Daha çok fotoğrafın hangi dalıyla ilgileniyorsunuz?

Belgesel fotoğraf çekiyorum. Bana daha çok keyif veriyor. İnsanlarla ilişki kurabilmemi sağlıyor. İnsanların o anını ve çevresini olduğu gibi kaydetmeyi, psikolojik ve duygusal yönlerinin de zenginliğini fotoğrafa yansıtabildiğim için vazgeçemediğim fotoğraf dallarından biridir.


Gününüzün ne kadarını fotoğrafa ayırıyorsunuz?
Fırsat buldukça diyorum, ama artık fırsat yaratıp mümkün olduğu kadar zaman ayırmaya çalışıyorum. Hafta sonlarını ve hafta arasını fotoğrafa ayırıyorum. Çünkü onunla yaşıyorum.
Çektiğiniz bir fotoğrafın ”iyi” olduğunu nasıl anlıyorsunuz?

Fotoğrafa baktığım zaman, kompozisyon da rahatsız eden bir şey yoksa kendini ifade edebiliyorsa ışığı yerindeyse iyi fotoğraf diye ayırıyorum.

 

Fotoğrafın içine para konusu girince, sanat yönünden bir azalma oluyor mu?

Elbette azalma oluyor. Çünkü fotoğrafı başkasına beğendirmeniz gerekiyor. Fotoğrafı başkası için çekiyorsunuz. O da parayı verecek olan kişi. Dolayısıyla sanatın dışında kalıp ticari meta ya dönüşüyor.


Fotoğraf ne kadar doğruları gösterir yansıtır?

Fotoğraf “An’ı” dondurduğu için tamamen doğruyu yansıtır. Tabiî ki müdahalesiz fotoğraf ve reklâm, tanıtım için çekilmeyen fotoğraflar için geçerlidir.

Fotoğrafa resim diyenler olunca tepkiniz ne oluyor?

Kızıyorum tabi, insanlar ayırsın istiyorum artık bunları. Hatta çoğu zaman izah etmeye çalışıyorum,

Dijital fotoğrafçılığın, fotoğraf üzerindeki etkisi üzerinde ki düşünceleriniz neler?

Dijital fotoğraf, fotoğraf sevgisini artırdı. İnsanlar Fotoğrafı daha kolay çekebildikleri için merak saldılar. Çekip anında netice görebiliyorlar. Amatör fotoğrafçılar arttı.  Sokakta hep rastlıyoruz. Herkesin boynunda fotoğraf makinesi. Tabi bu da daha çok belge daha çok fotoğraf demektir.


Son on yıl içerisinde insanların fotoğrafa bakış açısı ne derece değişti?

Fotoğrafı gün geçtikçe insanlar benimsiyor. Kanıksadılar artık, daha önce fotoğrafa önem vermeyen insanlar bile bende fotoğraf çekiyorum veya çekmek istiyorum demeye başladı. Sanırım bu da teknolojinin bir nimeti olsa gerek.

Eser üretenler genelde bu cümleyi kamuoyu ile paylaşmasalar da sizin “çektiklerim içinde en çok beğendiğim budur” dediğiniz bir fotoğraf var mı varsa o fotoğrafı bize anlatır mısınız?

Yok tabi, çünkü hepsi benim için kıymetli, onlar benim eserim. Bazen çekim dönüşünde oturup çektiğim fotoğrafları incelerken bugünün eseri bu diyebiliyorum. Ama sadece o an için. Sonra bakıyorum hepsi birbirinden kıymetli onun için ayıramıyorum.

Fotoğraf konusunda zamanında sizin elinizden tutan hocam dediğiniz ve sizinde şimdi yetiştirdiğiniz, yardım ettiğiniz insanlar var mı ?

Ben ne yazık ki bu konuda şansızım. Fotoğrafı taşrada öğrendiğim için yayınlardan ve mahalledeki fotografçılardan faydalanarak kendimi geliştirdim. Oda çok kısıtlı idi. Ama şimdiki gençler çok şanslı. Kaynak yeteri kadar var ve yardım eden de. Benim çevremde yetiştirdiğim demeyelim ama yarım ettiğim teknik bilgi verdiğim çok arkadaşlar var. Olmaya da devam edecek. Çoğu zaman da söylüyorum bilmediğiniz ve takıldığınız ne varsa mutlaka sorun öğrenin. Bilgiyi paylaşmaktan çok mutlu oluyorum.

Fotoğraf dünyasının nankör bir dünya olduğunu söyleyenler var sizin bu konuda ki

görüşleriniz neler.
Ben katılmıyorum. Her sanat dalı kendi içinde ayrı bir dünyadır. Ne kadar içine girersen o kadar yer edinirsin. Tamamen üretim ve paylaşımla ilgili, Üretip ve paylaştığın sürece daima yerini korursun.


Son olarak çerçevesini sizin belirlediğiniz bir “fotoğraf” yorumu alabilir miyiz?

Beyoğlu istiklal caddesinde tango yapan bir çift. Kız uzun boylu, mini siyah etek, üstüne askılı bluz ve yüksek topuklu ayakkabı giymiş. Erkek partneri de uzun boylu klasik siyah pantolon ve gömlekle dans ediyorlar. Tangonun artistik hareketlerinden birinde erkek sağ bacağını kaldırıp partnerinin sol bacağının arkasına dayayıp geriye doğru yatırırken bir an öpecekmiş gibi duruyor. İşte o an.

 

About Barış KAYKUSUZ

Barış Kaykusuz gazeteci (foto muhabiri - muhabir). Üniversite eğitimini Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümünde tamamladı. Eğitimi sırasında Gazi Üniversitesi Fotoğrafçılık Kulübü Topluluğu başkanlığı yaptı. Bu süreçte birçok fotoğraf, kısa film ve belgesel projeleri gerçekleştirdi. Sırasıyla; Hürriyet Gazetesi'nde stajyer kent muhabirliği, Anadolu Ajansı’nda stajyer foto muhabirliği, Akşam Gazetesi’nde foto muhabirliği, Habertürk Gazetesi'nde kent muhabirliği, Gazete 5 haber sitesinde editörlük yaptı. Şuan Büyükşehir Basın Bürosu'nda foto muhabiri olarak görev yapmaktadır. http://about.me/bariskaykusuz/ http://twitter.com/bariskaykusuz/ https://bariskaykusuz.wordpress.com/ http://www.facebook.com/photojournalismtr http://www.facebook.com/bariskaykusuzphotography

Bir Cevap Yazın

