RSS Besleme

YUSUF PURUT’A SORDUK:

Yusuf Purut 1973 yılında Bayburt’ta doğdu ve Ankara’da yaşıyor.

***Klişe olmuş sorudan başlayalım. Size göre kısaca fotoğraf nedir?

 

—Bence fotoğraf, evimizin dışındaki güzel yada ilginç ne varsa eve getirebilme sanatıdır. Bilmem hangi memleketten bir insan yüzü, yada güneşin bambaşka battığı bir ufuktan gözlere ziyafet bir günbatımı…

***Kaç yıldır aktif olarak fotoğrafın içinde yer alıyorsunuz?

—13 yıldır fotoğraf çekiyorum, analog (filmli) dönemde başladım.

***Daha çok fotoğrafın hangi dalıyla ilgileniyorsunuz?

 

—İnsan yüzleri çekmeyi seviyorum. Portre dalı yani, içinde insan olan hayat içi kompozisyonları da görüntülemeyi seviyorum.

***Gününüzün ne kadarını fotoğrafa ayırıyorsunuz?

—Ticaret ile uğraştığım için sadece hafta sonları fotoğraf çekebiliyorum. Fotoğraf izleme, fotoğraf hakkında internetten bir şeyler araştırma gibi işlere ise hemen hemen her akşam bir saat ayırıyorum.

***Çektiğiniz bir fotoğrafın ”iyi” olduğunu nasıl anlıyorsunuz?

 

—Teknik detayları ikinci planda düşünürüm, insan yüzleri görüntülemeyi sevdiğim için o yüzde yakalamak istediğim ifadeyi fotoğraf karesinde iyi bir kompozisyona oturtmuşsam bu benim için iyi fotoğraf demektir. Fotoğraf karesinde ifadeyi belirginleştirmek için de ışığı iyi kullanmak gerekir, ışık iyi olunca da teknik başarı kompozisyona yansır. Uzatmadan, çektiğim kare beni bakar bakmaz heyecanlandırıyorsa o fotoğraf iyi fotoğraf olmuştur benim için…

***Fotoğrafın içine para konusu girince, sanat yönünden bir azalma oluyor mu?

—Fotoğraf ile amatör olarak uğraşıyorum. Onun için bu sorunun cevabını veremeyeceğim…

***Fotoğraf ne kadar doğruları gösterir yansıtır?

—Fotoğraf bence doğruları gerçek anlamda gösterir. Ara Güler’in Hamallar fotoğrafına bakınız mesela; her yüzde gizlenemez bir geçim sıkıntısı ölümsüzleştirilmiştir…

***Fotoğrafa resim diyenler olunca tepkiniz ne oluyor?

—Bence doğru bir söylemdir. Resim resmetmekten türeyen bir kelimedir. Fotoğraf da resmetmenin bir başka türüdür bence…

***Digital fotoğrafçılığın, fotoğraf üzerindeki etkisi üzerinde ki düşünceleriniz neler?

 

—Bir anlamda iyi oldu, fotoğraf çeken insanların sayısı çoğaldı. Bir anlamda da kötü oldu, tembellik oluştu. Filmli dönemde kısıtlı film sayısına mahkum olduğumuz için özenerek, daha dikkatli çekimler yapılıyordu. Filmli dönemden gelen arkadaşlar, ben de dahil, o dönemin alışkanlığıyla dikkatli çekimlere devam ediyoruz. Ama direk digital makine ile başlayan arkadaşların çoğunda bir kompozisyonu çok kareleme alışkanlığı var, nasılsa biri düzgün çıkar gibi yanlış bir anlayış var. Bu, bu işi sanatsal olarak yapmaktan çıkarıp eğlence sınıfına sokuyor.

Digital fotoğrafçılığın en olumlu etkisi fotoğrafların kitlelere ulaşımını kolaylaştırması oldu. Fotoğraf paylaşım platformlarında iyi yada kötü bir çok fotoğraf paylaşılıyor. Bu işe yeni başlayan hevesli ve acemi arkadaşlar buralardan takip etmek için seçtikleri iyi fotoğrafçıların fotoğrafları ile heves ettikleri bu işte gelişme sağlayabiliyorlar…

***Son on yıl içerisinde insanların fotoğrafa bakış açısı ne derece değişti?

—Basitleşti. Elinde makine olan çoğu insan dijitalin verdiği imkanlarla hemen hemen her şeyi fotoğraflıyorlar; fotoğraflamaya değer olmayan anları, canlıları vs. bile…

***Eser üretenler genelde bu cümleyi kamuoyu ile paylaşmasalar da sizin “çektiklerim içinde en çok beğendiğim budur” dediğiniz bir fotoğraf var mı varsa o fotoğrafı bize anlatır mısınız?

 

—Benim henüz en iyi fotoğrafım olmadı. Ben sadece bu işi çok seven bir amatörüm…

***Fotoğraf konusunda zamanında sizin elinizden tutan hocam dediğiniz ve sizinde şimdi yetiştirdiğiniz, yardım ettiğiniz insanlar var mı ?

—Hiç kimsenin desteği olmadı. Çok sevdiğim fotoğrafçıların fotoğraflarından ilham aldım sadece….

***Fotoğraf dünyasının nankör bir dünya olduğunu söyleyenler var sizin bu konuda ki görüşleriniz neler?

 

—Ben hiç öyle düşünmedim. Benim için fotoğraf beni ve tanıdığım birçok insanı daha önceki hayatlarındaki kötü alışkanlıklardan uzaklaştıran güzel bir uğraş oldu…

***Son olarak çerçevesini sizin belirlediğiniz bir “fotoğraf” yorumu alabilir miyiz?

—Ben fotoğrafı teknik anlamda pek irdeleyemem. Hislerim ile bakarım. Fotoğraf bakar bakmaz beni etkisi altına alıyorsa; ‘’ Offf’’ derim… ‘’ne fotoğraf çekmiş…’’

About Barış KAYKUSUZ

Barış Kaykusuz gazeteci (foto muhabiri - muhabir). Üniversite eğitimini Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümünde tamamladı. Eğitimi sırasında Gazi Üniversitesi Fotoğrafçılık Kulübü Topluluğu başkanlığı yaptı. Bu süreçte birçok fotoğraf, kısa film ve belgesel projeleri gerçekleştirdi. Sırasıyla; Hürriyet Gazetesi'nde stajyer kent muhabirliği, Anadolu Ajansı’nda stajyer foto muhabirliği, Akşam Gazetesi’nde foto muhabirliği, Habertürk Gazetesi'nde kent muhabirliği, Gazete 5 haber sitesinde editörlük yaptı. Şuan Büyükşehir Basın Bürosu'nda foto muhabiri olarak görev yapmaktadır. http://about.me/bariskaykusuz/ http://twitter.com/bariskaykusuz/ https://bariskaykusuz.wordpress.com/ http://www.facebook.com/photojournalismtr http://www.facebook.com/bariskaykusuzphotography

Bir Cevap Yazın

