RSS Feed

Sosyal Medyanın Haberci Kuşu TWITTER



Sosyal Medya Nedir?

Öncelikle sosyal medya nedir? Bundan bahsedelim. Sosyal medya web 2,0 teknolojisinin kullanıcı hizmetine sunulmasıyla birlikte insanların duygularını, düşüncelerini, paylaşımlarını özgürce ifade edebildiği platformdur. Peki, web 2,0 teknolojisi nedir? Web 2,0 teknolojisini de internet kullanıcılarının sosyal paylaşım araçları aracılığıyla internet ortamında aktif

 

olarak söz sahibi olabilmesini sağlayan sistem olarak tanımlayabiliriz. Facebook, Twitter gibi sosyal paylaşım araçları sayesinde insanlar birbiriyle sürekli iletişim olanağını bulabilmektedirler. Twitter, bir sosyal ağ ve mikroblog sitesidir. Kullanıcılarına tvît (tweet, İng. cıvıldama) adı verilen 140 karakterlik metinler yazma imkânı veren Twitter, çeşitli araçlarla daha etkin kullanılabilen bir yeni nesil iletişim aracıdır.

 

Twitter’ın yaratıcısı Jack Dorsey bu fikri 2000 – 2001 yılları arasında yaratmayı başardı. Bu fikri hemen kağıda döken Jack Dorsey dokümanları ofis duvarındaki mantar panoya astı.

Dorsey’nin 2000 – 2001 yılları arasında oluşturduğu bu dokumanlar orijinal fikrini yansıtıyordu ve kullanıcıların gerçek zamanlı günlüklerinden oluşan bir siteyi tarif ediyordu. İlerleyen zamanlarda bu dokumanlar fikir doğrultusunda olgunlaştırıldı.

 

2006 yılının Mayıs Ayı (İlk Twitter mesajı)

 

Dorsey bu tarihte Twitter da ilk mesajını yayınladı. Mesajın içeriği ise “twttr’mi kuruyorum”.

 

2006 Yılının Temmuz Ayı (TechCrunch haberi)

 

TechCrunch kurucusu Michael Arrington tarafından yapılan haberde micro blog servisi Twttr’a yer verildi. Yazıda basit bir fikrin başarılı sunumu olarak nitelendirilen servisin oldukça başarılı olduğu söylendi.

 

2006 Yılının Ağustos Ayı (Twitter yayılıyor)

2006 yılının Ağustos ayında San Francisco depremi gerçekleşti ve kullanıcılar deprem ile ilgili bilgileri öncelikle Twitter üzerinden yayınladılar. İnsanlar öğlen yemeklerinde ne yiyecekleri dışında Twitter üzerinden ilk kez gerçek bir olayı paylaştılar.

 

2006 Yılı Sonbaharı (İsim değişikliği)

2006 yılının sonbaharında Twttr yalnızca ismini değil ana renklerini de değiştirdi.

 

2007 Yılının Ocak Ayı (Apple iPhone’u çıkardı)

Twitter’ın kullanım amacı SMS servisiydi ve birçok kullanıcı buraya yazı yazmak için SMS gönderiyordu. Ama bu servis ile resim yüklenmiyordu. Taşınabilir cihazlar sayesinde Twitter’ın popülerliği artmaya başladı.

 

2007 Yılının Ocak Ayı (Twitterrific Doğuyor)

2006 yılının sonbaharından beri Twitter dizaynında değişiklik yapmıyordu. Fakat kullanıcıların enteraktifliği geliştirilmişti. Iconfactory üçüncü parti uygulama geliştirme firmasıydı. 2007 yılının Ocak ayında yüksek popülerliğe sahip olan Twitterrific’i kullanıcıların beğenisine sundu.

 

2007 Yılının Ekim Ayı (Google’ın Mikro Blog Servisi) 

2007 yılının Ekim ayında Google, mikro blog servisi olan Jaiku’yu elde etti. Fakat bu servisi bir süre sonra kapattı.

 

2008 Yılının Bahar Ayları (Twitter Arızası)

Twitter 2008 yılının bahar aylarında düzenli olarak arızalanıyordu. Sitesinin sunucuları yüksek giriş sayılarında çökmeye başladı. Bunun başlıca sebebi Ruby yazılım dilinin optimizasyonunun iyi yapılmamasından kaynaklanıyordu.

 

2008 Yılının Mayıs Ayı (Twitter’a 22 Milyon Dolar)

Spark Capital diğer yatırıumcılar arasına katılarak 22 milyon dolarını Twitter’a yatırdı. Twitter endüstri kaynaklarının söylediğine göre bu tarihte Twitter’ın değeri 80 milyon dolardı.

 

2008 Yılının Ekim Ayı (Twitter CEO’su Dorsey İstifa Etti)

Dorsey istifasını ilk olarak Twitter üzerindeki sayfasında yayınladı. Dorsey’in istifasından sonra kuruculardan Evan Williams CEO oldu.

 

2008 Yılının Kasım Ayı (Barack Obama Başkanlığa Seçildi)

Barack Obama başkanlığa seçildikten sonra Twitter üzerinden halkına teşekkür etti. Barack Obama’nın kampanyası Twitter üzerinden de yürütülmüştü

.

2008 Yılının Sonbaharı (Facebook’un Çılgın Teklifi)

2008 yılının Ağustos ayında Facebook Twitter için verdiği nakit 100 milyon dolarlık teklifi 400 milyon dolara yükseltti. Fakat bu yüksek teklif reddedildi.

 

2009 Yılının Nisan Ayı (CNN Twitter Hesabı CNNbrk’i açtı)

2009 yılının Nisan ayında Twitter medyaya da bulaşmış oldu. Böylece Twitter vazgeçilmezler arasındaki yerini aldı.

 

2009 Yılının Haziran Ayı (İran da Seçim Zamanı)

2009 yılının Haziran ayında İran’ın basın yasağına rağmen, seçimlerinden mutsuz olan insanlar ülke içersinde yaşanan görüntüleri ve bilgileri Twitter’dan aktarmaya başladı. Büyük basın kuruluşları bu bilgileri kaynak göstererek haber yaptılar ve Twitter’ın trafiği fazlasıyla arttı.

 

2009 Yılının Eylül Ayı (Twitter’a 100 Milyon Dolar)

2009 yılının Eylül ayında gelen finans akışı sebebiyle Twitter’ın değerikatlanarak 1 milyar doları buldu.

 

Twitter 25 Nisan 2011’de türkçe desteklemeye başladı. İstatistikler artmaya başladı.

 

2011 Yılında Twitter

Şu anda 200 milyonu aşkın  kayıtlı kullanıcıya sahip olan sosyal ağı her gün ziyaret eden kullanıcı sayısı 50 milyonu geçmiyor. Buna rağmen her beş günde 1 milyar tweet gönderiliyor ve bunların %75’i kullanıcıların %5’i tarafından yazılıyor. Erkekler Twitter’ı haberleri ve işleriyle ilgili araştırmaları paylaşmak için kullanırken kadınlar daha çok arkadaşlarıyla iletişim kurmayı ve durumlarını güncellemeyi tercih ediyor.

Bu süreçte Twitter, pazarlama stratejilerinde en çok kullanılan sosyal ağlardan biri haline geldi. Başlangıçta markaların, takipçilerinin ilgisini canlı tutabilmek için sık ve yaratıcı tweet’ler atmaktan başka çareleri yoktu. Ama 2010’da aşamalı olarak kullanıma sunulan sponsorlu tweet’ler, sponsorlu gündem ve sponsorlu hesaplar bütçesi geniş olan pazarlamacıların hayatını kolaylaştırdı.

 

Tabii ki, Twitter’ın tarihine bakarken ünlüler arasındaki takipçi sayısı yarışının son durumuna göz atmamak olmaz. Uzun süredir zirveden inmeyen Lady Gaga 13.9 milyon takipçi ile bir numarada. Justin Bieber ise ününü borçlu olduğu sosyal medyayı etkili kullanmaya devam ederek 12.9 milyon takipçi ile iki numarayı kapmış. Üçüncü sırada ise ilk 10’daki tek politikacıyı görüyoruz: 10.2 milyon takipçi ile ABD Başkanı Barack Obama.

 

Artık haberler, bırakın gazeteleri, haber kanallarını, hatta haber portallarını, önce Twitter’la birlikte, akılllı cep telefonları ve mini tablet bilgisayarlara düşmeye başlamıştır.

En önemli nedenlerin ilk sırasında, başta popüler gazeteciler olmak üzere, yazarlar, sanatçılar ve siyasetçilerin bu mikroblog uygulamasını kullanmaları gelmektedir. Bu ünlü kişiler kendileriyle ilgili en son haberleri, kısa duygu ve düşüncelerini buradan duyurmaya başlayınca, Twitter basına da ‘malzeme’ (haber kaynağı) olmuştur. Ünlülerin açtıkları bu yolu daha sonra basın da takip etmiştir.

 

Haber ajansları ve haber sitelerinden, televizyon, gazete, dergilere kadar tüm medya kuruluşları artık Twitter’ı hem haber kaynağı, hem de kendi haberlerini ‘pazarlamak’ için kullanıyorlar.

 

Değerinin 8 milyar doları aştığı söylenen Twitter, her geçen gün daha da büyümekte; nicelik olarak değilse de, nitelik ve etkinlik bakımından tüm dünya sosyal medyasındaki önemini korumaktadır. Yakında kendi bünyesinde oluşturacağı doğrudan fotoğraf, video, müzik ekleme geliştiricileri ile daha işlevsel bir kullanışa ulaşması beklenilmektedir. Rakibi çıkmadığı sürece de bu ayrıcalıklı konumunu sürdürecektir.

 

Reklamlar

About Barış KAYKUSUZ

Barış Kaykusuz gazeteci (foto muhabiri - muhabir). Üniversite eğitimini Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümünde tamamladı. Eğitimi sırasında Gazi Üniversitesi Fotoğrafçılık Kulübü Topluluğu başkanlığı yaptı. Bu süreçte birçok fotoğraf, kısa film ve belgesel projeleri gerçekleştirdi. Sırasıyla; Hürriyet Gazetesi'nde stajyer kent muhabirliği, Anadolu Ajansı’nda stajyer foto muhabirliği, Akşam Gazetesi’nde foto muhabirliği, Habertürk Gazetesi'nde kent muhabirliği, Gazete 5 haber sitesinde editörlük yaptı. Şuan Büyükşehir Basın Bürosu'nda foto muhabiri olarak görev yapmaktadır. http://about.me/bariskaykusuz/ http://twitter.com/bariskaykusuz/ https://bariskaykusuz.wordpress.com/ http://www.facebook.com/photojournalismtr http://www.facebook.com/bariskaykusuzphotography

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: