RSS Feed

HALİM GÖĞEBAKMAZ’A SORDUK…

Halim Göğebakmaz, 1973 yılında doğdu ve İstanbul’da yaşıyor.

Klişe olmuş sorudan başlayalım. Size göre kısaca fotoğraf nedir?

-Hayatı vizörden izlemek diye tanımlıyorum ben fotoğrafı. Hayat ne kadar gerçekse, fotoğrafta o kadar gerçektir bana göre.

Kaç yıldır aktif olarak fotoğrafın içinde yer alıyorsunuz?

– 12-13 Yaşlarımdan itibaren sol gözümü kapatarak, kendimce kadrajlar oluşturuyordum.  Yakındaki objelere odaklanarak, uzağı flu düşürmek ,çok eğlenerek oynadığım bir oyundu. Açık diyafram tutkumda zannediyorum buradan kaynaklanıyor.

Ama tabiî ki, bu oyunumu yalnızca ben görebiliyor ve fark edebiliyordum. Oyunuma başkalarını ortak etmem 2001 yılına tekabül eder.

O yıldan beri durmadan, bıkmadan ve büyük keyif alarak deklanşöre basıyorum

Daha çok fotoğrafın hangi dalıyla ilgileniyorsunuz?

– Fotoğrafa dair tüm kategoriler ilgimi çekiyor elbette.

Fakat, özellikle portre ve sokak fotoğraflarıyla ilgiliyim.

Gününüzün ne kadarını fotoğrafa ayırıyorsunuz?

-Uyanık olduğum tüm saatlerde, aklımda bir şekilde fotoğraf var aslında. Sürekli kurgular, kompozisyonlar düşünürüm.
Ama sadece fotoğrafla ilgilendiğim süre olarak, yaklaşık 6 saat diyebilirim.

-Çektiğiniz bir fotoğrafın ”iyi” olduğunu nasıl anlıyorsunuz?

-Duygusundan…

Çektiğim fotoğraf, duygularımı harekete geçiriyorsa “bu iyi fotoğraf oldu” diyorum.

Fotoğrafın içine para konusu girince, sanat yönünden bir azalma oluyor mu?

-Kesinlikle azalma oluyor bence. Çünkü işin içine kazanma kaygısı girince başkalarının beğenisini ön plana alıyorsunuz ister istemez. Buda bence yaratıcılığınızı köreltiyor, sürekli kendinizi tekrar eder oluyorsunuz.

Fotoğraf ne kadar doğruları gösterir yansıtır?

– Hayatın ta kendisidir fotoğraf. Yani hayat ne kadar doğru ve gerçekse, fotoğrafta o kadar doğru ve gerçektir.

Var olmayan bir şeyi fotoğraflayamazsınız zira.

Fotoğrafa resim diyenler olunca tepkiniz ne oluyor?

-Yüzlerde tebessüm oluşturan bir soru ve konudur bu. Neredeyse tüm fotoğraf sevdalılarının bahsettiği ve bir şekilde dahil olduğu bir mevzudur.

İşin aslı, ilk zamanlar ; “hayır” diyordum, “fotoğraf çekilir, resim çizilir”.

Ama artık çokta üzerinde durmuyorum açıkçası. Elbette doğrusu “fotoğraf” tır.

Fakat resim diyenlerde, bizim renkliliklerimizdir.

Digital fotoğrafçılığın, fotoğraf üzerindeki etkisi üzerinde ki düşünceleriniz neler?

– Gelişen teknoloji ile birlikte dijital fotoğraf makinaları olmazsa olmazlardan oldu. Bence bunu , analog makinalara bir vefasızlık olarak algılamamak lazım. Fotoğraf artık dijital ortamda çekiliyor, dijital ortamlarda baskısı yapılıyor, dijital ortamlarda müdahaleler ediliyor.

Analog makinalara saygıda kusur etmeyelim, gönüllerimizin en üst yerine koyalım. Ama onlar orada kalsınlar artık.
Fotoğrafın şu anı ve geleceği, kesinlikle dijital…

Pixel kavramına artık alışmamız gerekiyor.

 

Son on yıl içerisinde insanların fotoğrafa bakış açısı ne derece değişti?

-Yadırganmıyor artık. Şehrin işlek caddelerinde boynunda fotoğraf makinası olan insanlara çok sık rastlıyoruz.

Evet, toplumumuz bu manzaraya alıştı.

Fakat ben genede, başkalarını rahatsız etmemekten yanayım. Bir fotoğrafçı ağabeyim, “fotoğrafçı hayalet gibi olmalı” derdi.

“Kimse fotoğrafçıyı fark etmemeli ki, doğal fotoğraflar çekilebilsin”

Çeşitli fotoğraf gezilerinde, yada yalnız başıma fotoğrafa çıktığımda ( ki, çoğunlukla böyle yaparım) , küçük bir çocuğun ,sırf birkaç kare fotoğrafını çekmek için etrafına üşüşen dokuz-on fotoğrafçı gördüğüm oluyor.

İnanın, bu durum, o çocuğun psikolojisine bile izler bırakır.Fotoğrafçı, kendi halinde akan hayata müdahale etmeksizin belgelemeli yaşamları.

Eser üretenler genelde bu cümleyi kamuoyu ile paylaşmasalar da sizin “çektiklerim içinde en çok beğendiğim budur” dediğiniz bir fotoğraf var mı varsa o fotoğrafı bize anlatır mısınız?

-Hepsi çok değerli benim için elbette.

Fakat, tabiî ki bir tanesi var ki çok beğenirim onu.

Gece, Eminönünde fotoğraf peşinde dolaşırken, bir vapurun iskeleden hareket ettiğini fark ettim.

İskele korkuluklarına doğru eğilip, önce gözümle çektim fotoğrafı, sonrada makinamla…

Ve “gidiş” dedim o fotoğrafın adına… Çok şey ifade eder benim için.

Hatta, çalışmalarına büyük saygı duyduğum, fotoğraflarını zevkle izlediğim Alphan YILMAZMADEN ustam, o fotoğraf için; “gördüğüm en iyi şehir hatları fotoğrafı” demişti. Bundan ötürüde ayrı bir mana taşır benim için

Fotoğraf konusunda zamanında sizin elinizden tutan hocam dediğiniz ve sizinde şimdi yetiştirdiğiniz, yardım ettiğiniz insanlar var mı ?

– Kelimenin tam anlamıyla elimden tutan olduğu söylenemez.

Ama, elbette fotoğraflarından feyz aldığım ,şapka çıkararak izlediğim bir çok büyük fotoğraf sanatçısı ustalar var.
Hepsinin, fotoğraflarını bol bol izlerim, kompozisyonlarına hayranlık duyarım.

Benim yetiştirdiğim insanlar tanımlaması, mizacıma uygun olmayan bir niteleme.

Fakat, sorular soranlara, bilgim kadarıyla açıklamaya, anlatmaya, göstermeye gayret eden bir yapıdayımdır.

Hasılı, amatör ruhun, diğer dallarda olduğu gibi, fotoğrafçılıktada çok önemli bir olgu olduğunu düşünüyorum.

Amatör ruh, insanı ileriye götürür bana göre.

“Oldum” dediğiniz anda, bitmişsinizdir zaten

Fotoğraf dünyasının nankör bir dünya olduğunu söyleyenler var sizin bu konuda ki görüşleriniz neler.

– Fotoğraf makinam ve ben….

Birbirimize asla ihanet etmedik . Ben onu çok sevdim, oda beni çok sevdi.

Gerisi laf-güzaf bana kalırsa .

About Barış KAYKUSUZ

Barış Kaykusuz gazeteci (foto muhabiri - muhabir). Üniversite eğitimini Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik bölümünde tamamladı. Eğitimi sırasında Gazi Üniversitesi Fotoğrafçılık Kulübü Topluluğu başkanlığı yaptı. Bu süreçte birçok fotoğraf, kısa film ve belgesel projeleri gerçekleştirdi. Sırasıyla; Hürriyet Gazetesi'nde stajyer kent muhabirliği, Anadolu Ajansı’nda stajyer foto muhabirliği, Akşam Gazetesi’nde foto muhabirliği, Habertürk Gazetesi'nde kent muhabirliği, Gazete 5 haber sitesinde editörlük yaptı. Şuan Büyükşehir Basın Bürosu'nda foto muhabiri olarak görev yapmaktadır. http://about.me/bariskaykusuz/ http://twitter.com/bariskaykusuz/ https://bariskaykusuz.wordpress.com/ http://www.facebook.com/photojournalismtr http://www.facebook.com/bariskaykusuzphotography

Bir Cevap Yazın

